کد مطلب:275465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:298

ادای حق مؤمن
بدان كه در كتاب اصول كافی به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه فرمودند: عبادت كرده نشده است خداوند عالم جل شانه به چیزی كه افضل باشد از اداء نمودن حق مومن. و در احتجاج از حضرت امام حسن عسكری علیه السلام روایت شده كه فرمود: هر كس معرفتش به حقوق اخوان مومنین بیشتر است و ادای حقوق آنها را نیكوتر می كند، شان او نزد حق تعالی عظیم تر است. چون دانستی این مطلب را پس بدان كه در جمیع اهل عالم هیچ كس حقوقش بر تو بیشتر نیست از امام زمان تو علیه السلام، كه به مقتضای احادیث كثیره قطعیه، هستی تو و بقای تو و سكون و آرام تو در این عالم، و تمام نعمتهائی كه به تو می رسد، و روزی یی كه می خوری و آبی كه می آشامی، به بركت وجود مبارك است، و آنچه هست از منافع ذات مقدس اوست، مانند آفتاب وقتی كه زیر ابر پنهان باشد هر چند دیده نمی شود لكن تمام عالم از نور او روشن است و



[ صفحه 44]



فوائد او به همه چیز می رسد: [1] .



اگر نبودن ز یمن وجود اقدس او

بپا نبود نه ارض و سماء نه ماه و نه سال



و این عاصی جمله ای از حقوق آن جناب را با دلیل و برهان در باب سوم مكیال المكارم ذكر نموده ام. و اعظم تمام حقوق حق امام علیه السلام بر رعیت است، چنانچه در روضه كافی ا حضرت امیرالمومنین علیه السلام مروی است كه فرمودند: بزرگترین حق هائی كه حق تعالی واجب فرموده است حق والی است (یعنی امام بر رعیت). و چون این مطلب واضح شد، بدان كه ما هر قدر سعی كنیم نمی توانیم حق آن حضرت را چنانچه باید و شاید اداء كنیم، پس باید از آنچه می توانیم كوتاهی ننمائیم، زیرا كه در روز قیامت به مقتضای آیات و روایات، این مطلب از جمله اموری است كه از هر كسی پرسش و مواخذه خواهد شد. چنانچه در تفسیر آیه شریفه ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم و غیرها روایت شده. و طریق اداء نمودن حق آن حضرت اهتمام در اطاعت و فرمانبرداری اوست بعد از معرفت به او صلوات الله علیه، زیرا كه او صاحب امر است بر ما و حق تعالی فرموده: یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول



[ صفحه 45]



و اولی الامر منكم. یعنی: ای مومنها فرمانبرداری نمائید خدا را، و فرمانبرداری نمائید پیغمبر او را، و فرمانبرداری نمائید صاحبان امر ز خود را. كه مقصود وجود مبارك امام زمان علیه السلام و یازده نفر آباء طاهرین اویند. و از جمله فرمانهای مطاعه او، كه در توقیع شریف مروی در كمال الدین و احتجاج و بحار ذكر شده این است: و اكثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلك فرجكم. یعنی: بسیار دعاء كنید و از حق تعالی سئوال نمائید تعجیل در فرج مرا، زیرا كه این فرج و گشایش كار شماها است. پس باید هر مومنی كمال اهتمام در انجام این فرمایش مطاع داشته باشد، خصوصا به ملاحظه آن كه جمیع جهاتی كه مقتضی دعاء نمودن در حق كسی می شود، در وجود اقدس آن حضرت جمع است، چنانچه این احقر آنها را مفصلا به ترتیب حروف الفبا در باب چهارم مكیال المكارم جمع نموده ام.



[ صفحه 46]




[1]



هو العلم الهادي باشراق نوره

و ان غاب عن عيني كوقت ظهوره



الم تر ان الشمس ينشر ضوها

اذا هي تحت القزع حين عبوره



.